ŠVP - Obsah předmětu Výtvarná výchova

Publikoval Kateřina Círová
Datum 4.7.2019

5.2.1.7  UMĚNÍ A KULTURA

Cíle:
1. Pochopení umění jako specifického způsobu poznání a užívání jazyka umění jako svébytného prostředku komunikace.

2. Chápat umění a kulturu v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence.

3. Spoluvytvářet vstřícnou a podnětnou atmosféru pro tvorbu, pochopení a poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech.

4. Snažit se o tolerantní přístup k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti, i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin a národností.

5. Uvědomit si sebe samého jako svobodného jedince.

Specifikum oblasti:
Vzdělávání v této oblasti přináší umělecké osvojování světa s estetickým účinkem. Dochází k rozvíjení specifického cítění, tvořivosti, vnímavosti jedince k uměleckému dílu a jeho prostřednictvím k sobě samému i k okolnímu světu.

Oblast je členěna na předměty:
- Hudební výchova- Výtvarná výchova- Dramatická výchova

 

Nepovinná nabídka předmětů a programů:
- kroužky výtvarné výchovy- keramika- sborový zpěv- volitelný oborový den

 

 

5.2.2.13  VÝTVARNÁ VÝCHOVA

Obsahové vymezení vyučovacího předmětu:

Předmět zahrnuje vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Umění a kultura a přejímá část výstupů ze vzdělávacího oboru Člověk a svět práce. Výtvarná výchova podchycuje a rozvíjí zájem o výtvarné umění, seznamuje se zákonitostmi při používání různých výtvarných technik a materiálů a základními pojmy ve výtvarné výchově. Vede žáka k chápání uměleckého procesu jako způsobu poznání a komunikace, k samostatnému i týmovému plánování, organizování a hodnocení činnosti. Rozvíjí smyslovou citlivost, uplatňuje subjektivitu a vede k osvojení základních pracovních dovedností a návyků. Nejčastěji používanými metodami a formami výuky je individuální činnost - vlastní tvorba, práce ve dvojicích a skupinová výuka.

Časové a organizační vymezení:

 

Předmět je vyučován:

  1. ročník 1,5 hodiny týdně

  2. ročník 2 hodiny týdně

  3. ročník 2,5 hodiny týdně

  4. – 9. ročníku 2 hodiny týdně

Hodiny se nedělí. Výtvarná výchova se vyučuje v odborné učebně, třídě, plenéru, výstavních prostorách školy a v počítačové učebně. Podle možností se několikrát do roka organizuje návštěva galerie nebo výstavy. Využívají se veškeré dostupné pomůcky, techniky a materiály.

 

Vazba na průřezová témata a klíčové kompetence:

 

Kromě vlastního vzdělávacího obsahu se ve výtvarné výchově realizují některá průřezová témata Osobnostní a sociální výchovy, Enviromentální výchovy, Multikulturní výchovy, Mediální výchovy a Výchovy demokratického občana.

Převládajícími klíčovými kompetencemi jsou kompetence pracovní, komunikativní a kompetence k řešení problémů.